Sedan invigningen i april 2024 har Tullgarnsbron Uppsala gjort livet enklare för många uppsalabor. Efter flera års planering och byggarbete står nu bron färdig och kopplar ihop olika delar av staden på ett helt nytt sätt. Nu slipper bilister och cyklister ta långa omvägar, och trafiken flyter på bättre i centrum.
Bakgrund och planering
Besluttet att bygga bron fattades redan 2010 när Uppsala kommun insåg behovet av förbättrade förbindelser mellan stadens olika delar. Projektet låg dock vilande under flera år innan byggstarten kunde genomföras 2021. Den långa planeringsperioden möjliggjorde noggrann förberedelse och hänsyn till miljöaspekter.
Projektet har varit en del av Uppsalas större strategi för stadsutveckling, där infrastruktur spelar en central roll för att möjliggöra fortsatt tillväxt samtidigt som man minskar bilberoendet i centrala delar av staden.
Strategisk placering och kopplingar
Tullgarn Uppsala ligger precis rätt för att koppla ihop viktiga platser i staden. Bron gör att folk som bor i Kungsängen enkelt kan ta sig till Studenternas idrottsplats, Stadsträdgården och Akademiska sjukhuset.
Det här är särskilt bra för sjukhuspersonal och patienter som tidigare var tvungna att åka långa omvägar för att komma mellan olika delar av staden. För ambulanser och andra utryckningsfordon betyder bron kortare körtider och att de snabbare kan komma fram.
Trafikavlastning och miljövinster
En av huvudmålsättningarna med bron är att avlasta trafiken i Uppsalas centrum. Genom att erbjuda en alternativ rutt för genomfartstrafik minskar belastningen på redan belastade centrala gator och vägar.
Miljöpåverkan minskar när bilar slipper köra längre omvägar och kan ta mer direkta rutter. Detta leder till lägre bränsleförbrukning och minskade utsläpp, vilket bidrar till Uppsala kommuns miljömål.
Bron hjälper också till att minska trängseln under rusningstrafik, vilket förbättrar luftkvaliteten och minskar buller i centrala Uppsala.
Design och funktionalitet
Bron är byggd för att klara olika sorters fordon. Det finns en fil åt varje håll så att både vanliga bilar, lastbilar och snöplogar kan köra över utan problem. Den tål också tunga transporter som behöver komma till sjukhuset och andra arbetsplatser.
Säkerheten har varit viktig under hela bygget. Gång- och cykelbanorna är avskilda från bilarna med kantstenar som också fungerar som räcke mot Fyrisån.
Eftersom gående och cyklister är helt separerade från biltrafiken blir det säkrare för alla. Det gör också att fler vågar cykla eller gå istället för att köra bil.
Anpassning för båttrafik
Fyrisån är ju en viktig del av Uppsala och därför anpassades bron också för båtarna som åker där, Därför kan bron öppnas så att mindre båtar kan åka under.
Det är 3,8 meter höjt under bron vid normal vattennivå, vilket räcker för de flesta fritidsbåtar utan att bron behöver öppnas. På så sätt kan både båtar och biltrafik fungera bra.
Att bron kan öppnas betyder att båtlivet på Fyrisån kan fortsätta som vanligt, vilket är viktigt för alla som gillar att paddla eller åka båt.
För gående och cyklister
Bron är gjord så att fler ska gå och cykla istället för att köra bil. Gång- och cykelbanorna gör det säkert att ta sig över för dem som inte kör.
Under bron kan man fortfarande gå och cykla längs Fyrisån på båda sidor. Det betyder att alla fina promenadvägar längs ån finns kvar och att folk kan fortsätta motionera och vara ute som vanligt.
Bron gör det lättare för folk som inte har bil eller som väljer att cykla eller gå att ta sig runt i staden.
Miljötänk och grönska
När bron byggdes tänkte man mycket på miljön. Alla träd som togs ner har ersatts med lika många nya träd, så det blir inte mindre grönska i staden.
Nya trädrader har planterats från Sjukhusvägen fram till bron, vilket gör att området blir snyggare och får bättre luft. Man har även plantat nya träd vid södra Ulleråkersvägen och andra ställen.
Projektet är certifierat enligt något som heter Ceequal, vilket betyder att man följt höga miljökrav under hela bygget.
Vad bron betyder för ekonomin
Bron kommer förmodligen vara bra för ekonomin eftersom det blir lättare att komma till Akademiska sjukhuset och andra arbetsplatser. Kortare körtider och bättre vägar kan göra att fler företag vill vara i området.
För folk som bor i Kungsängen blir det mycket lättare att komma till sjukvård, idrottsplatser och parker. Det gör att området blir bättre att bo i.
Bättre bussleder kan också komma tack vare den nya vägen, vilket gör att olika delar av staden kopplas ihop bättre.