Vilken är världens längsta bro? Svaret är Danyang-kunshan grand bridge i Kina, som sträcker sig otroliga 164,8 kilometer genom det kinesiska landskapet. Denna imponerande konstruktion toppar listan över längsta bron i världen och visar på Kinas enorma satsningar på infrastruktur. Intressant nog dominerar faktiskt Kina helt listan över världens längsta broar – av de 35 längsta broarna finns hela 17 stycken i Kina.
Topp 10 världens längsta broar
- Danyang-kunshan grand bridge – 164,8 km (Kina)
- Den Weinan Weihe Grand Bridge – 79,73 km (Kina)
- Tianjin grand bridge – 113,7 km (Kina)
- Weinan Weihe grand bridge – 79,7 km (Kina)
- Bang Na eller Bang Pakong Expressway – 54 km (Thailand)
- Beijing grand bridge – 48,15 km (Kina)
- Lake Pontchartrain Causeway – 38,42 km (USA)
- Manchac Swamp Bridge – 36,71 km (USA)
- The Yangcun Bridge of Beijing – Tianjin Intercity Rail – 35,81 km (Kina)
- Hangzhou Bay Bridge – 35,67 km (Kina)
1. Danyang-kunshan grand bridge
Danyang-kunshan grand bridge i Kina är inte bara världens längsta bro utan också ett tekniskt mästerverk som färdigställdes 2011. Bron sträcker sig 164,8 kilometer och är en del av Beijing-Shanghai höghastighetsjärnväg, vilket gör den till en viktig förbindelse för miljontals människor.
Konstruktionen kostade omkring 8,5 miljarder dollar och tog fyra år att bygga. Över 10 000 arbetare var involverade i projektet som krävde enorma mängder betong och stål. Bron korsar flera floder, sjöar och stora delar av Yangchengsjön.
Designen inkluderar speciella sektioner för att motstå jordbävningar och tyfoner, vilket är viktigt i denna region av Kina. Underhållet av en så lång bro kräver konstant övervakning och specialiserade team som patrullerar olika sektioner.
2. Den Weinan Weihe Grand Bridge
Med sina 79,73 kilometer är Den Weinan Weihe Grand Bridge den näst längsta bron i världen. Även denna ligger i Kina och öppnades 2008 som en del av Zhengzhou-Xi’an höghastighetsjärnväg.
Bron korsar Wei-floden och flera andra vattendrag i Shaanxi-provinsen. Namnet kommer från städerna Weinan och Weihe som bron förbinder. Konstruktionen var särskilt utmanande på grund av den geologiskt instabila marken i området.
Byggkostnaden uppgick till cirka 4,7 miljarder yuan, och projektet sysselsatte tusentals ingenjörer och arbetare. Bron har blivit en viktig transportled för både passagerar- och godstrafik mellan östra och västra Kina.
3. Tianjin grand bridge
Tianjin grand bridge är 113,7 kilometer lång och ligger i norra Kina. Färdigställd 2010 är den en del av Beijing-Shanghai höghastighetsjärnväg och passerar genom Hebei-provinsen.
Särskilt imponerande är att bron byggdes på rekordtid trots sin enorma längd. Kinesiska ingenjörer utvecklade nya byggmetoder för att accelerera konstruktionen utan att kompromissa med säkerheten.
Bron har blivit en symbol för Kinas snabba industriella utveckling och tekniska framsteg inom infrastruktur. Den hanterar dagligen tusentals tåg som transporterar både människor och gods mellan Kinas största städer.
4. Weinan Weihe grand bridge
Inte att förväxla med Den Weinan Weihe Grand Bridge, denna bro är 79,7 kilometer lång och går över Weifloden i Kina. Den stod klar 2010 och även denna bro är en del av landets alla höghastighetsjärnvägar.
Området där bron byggdes var känt för sina utmaningar med översvämningar, vilket krävde speciell design för att hantera säsongsmässiga vattenförändringar.
Miljöaspekterna var också viktiga under byggandet, med särskilda åtgärder för att skydda lokala ekosystem och fågelvägar som korsar området.
5. Bang Na eller Bang Pakong Expressway
Bang Na Expressway i Thailand på 54 kilometer är den längsta motorvägsbron i världen och den enda icke-kinesiska bron i topp 6 över längsta broarna i Sverige. Bron stod färdigställd år 2000 var den på sin tid den längsta bron någonsin.
Byggd över sumpmarker utanför Bangkok löste bron stora trafikproblem i regionen. Designen höjer vägen över det känsliga våtmarksområdet utan att störa det naturliga vattenflödet.
Kostnaden på 1 miljard dollar var enorma för Thailand vid den tiden, men bron har visat sig vara en lönsam investering.
6. Beijing grand bridge
Beijing grand bridge sträcker sig 48,15 kilometer och finns i Peking, Kina. Som en del av Beijing-Shanghai höghastighetsjärnväg spelar den en viktig roll för att koppla ihop landets huvudstad som Kinas centrum.
Byggandet slutfördes 2011 efter omfattande planering som tog hänsyn till Pekings täta stadsbebyggelse. Bron passerar över flera viktiga transportleder och kräver minimal störning av befintlig infrastruktur.
7. Lake Pontchartrain Causeway
Lake Pontchartrain Causeway i södra Louisiana, USA, är 38,42 kilometer lång och var länge känd som världens längsta bro över vatten. Bron byggdes i två etapper – först 1956 och sedan utökades den 1969 – och kopplar ihop New Orleans-området med norra sidan av sjön.
Unik för sin tid använder bron betongsektioner som sänktes ner på plats. Detta var en innovativ byggmetod som senare inspirerat andra broprojekt världen över.
Dagligen använder tusentals pendlare bron för att undvika den långa körningen runt sjön. Bron har också blivit en turistattraktion med sina spektakulära vyer över Lake Pontchartrain.
8. Manchac Swamp Bridge
Manchac Swamp Bridge i Louisiana, USA, sträcker sig 36,71 kilometer genom de mystiska träskmarkerna i södra Louisiana. Byggd på 1979 var det en teknisk utmaning att konstruera en stabil bro genom sumplandskapet.
Grundläggningen var knepig eftersom marken var så mjuk, och man var tvungen att tänka på alla djur och växter som lever i träsket. Bron byggdes så att vattnet fortfarande kan rinna fritt och djuren kan röra sig som vanligt.
9. The Yangcun Bridge of Beijing – Tianjin Intercity Rail
The Yangcun Bridge är en del av Kinas snabbtågsjärnvägar och är 35,81 kilometer lång. Som en del av Beijing-Tianjin intercity rail förbinder den två av Kinas viktigaste städer.
Färdigställd 2008 var bron en av de första i Kinas ambitiösa höghastighetsjärnvägsprogram. Den tekniska innovationen inkluderar specialdesignade sektioner för att hantera de höga hastigheterna som tågen når.
10. Hangzhou Bay Bridge
Hangzhou Bay Bridge på Kinas östkust är 35,67 kilometer lång och ligger smart placerad för att förbinda Shanghai med Ningbo. Bron stod färdig 2008 och korsar Hangzhou Bay och har verkligen förbättrat transportförbindelserna i regionen.